Vec: Usmernenie prezidenta SLF01/2024 o používaní pravidiel pre náhradné konanie miesto stavebného dozoru, predlžovanie platnosti PLS LŠZ, vymedzenie kompetencií technického personálu SLF, vedenie prevádzkových záznamov LŠZ v SLF
V dôsledku vývoja technológií, vybavenia LŠZ, legislatívnych zmien a rozdielneho výkladu platných pravidiel pre prevádzku LŠZ v SLF, ktoré vedú k vzniku nejasných a konfliktných situácií v členskej základni SLF
Vydávam usmernenie
na používanie týchto pravidiel jednotným spôsobom ,
odstraňujúcim vzniknuté rozpory.
1. Kompetencie technického personálu SLF
a/ Hlavný technik (HT) SLF je najvyššie postaveným administratívnym a odborným technickým funkcionárom SLF
– vedie evidenciu LŠZ v SLF, koordinuje činnosť inšpektorov technikov SLF (IT), spracováva a archivuje podklady a dokumentáciu LŠZ predpísaným spôsobom
– vykonáva práce v rozsahu zhodnom s oprávneniami a povinnosťami menovaného inšpektora technika
– podľa návrhu žiadateľa a na odporúčanie dozorujúceho inšpektora technika menuje komisiu inšpektorov technikov pre náhradné konanie miesto stavebného dozoru (Smernica 2T, hlava 3, ods. 3
– vydáva technické doklady LŠZ na základe predpísaných podkladov od IT
– zostaví harmonogram vykonania riadnych DS na letisku Lučenec (LZLU), na letisku Svidník (LZSK) a v obvyklých regiónoch, s určením zodpovednosti IT a po schválení prezidentom SLF ho zverejní na www.slf.sk najneskôr do 10. januára v každom kalendárnom roku.
– prácu HT organizačne a metodicky riadi prezident SLF
b/ inšpektor technik (IT) SLF je najvyššie postaveným odborným technickým funkcionárom SLF
– vykonáva odborný stavebný dozor pri zhotovení LŠZ až do štádia jeho ukončenia a zabezpečenia podkladmi a dokumentáciou v súlade s požiadavkami Smernice 2T– vykonáva osvedčovanie a overovanie letovej spôsobilosti LŠZ podľa Smernice 2T hlava 3
-vykonáva odborný technický dozor nad prevádzkou LŠZ zapísaných v evidencii SLF podľa Smernice 2T hlava 7
-má oprávnenia a povinnosti uvedené v aktuálne platnom menovaní prezidentom SLF do funkcie IT SLF
c/ technik údržby LŠZ v evidencii SLF
– má oprávnenia a povinnosti podľa platných pravidiel SLF v súlade so Smernicou 1P hlava 5
-toto usmernenie neupravuje oprávnenia , povinnosti a kompetencie technika údržby LŠZ v prostredí SLF
d/ prevádzkový technik údržby LŠZ
-toto usmernenie neupravuje oprávnenia, povinnosti a kompetencie prevádzkového technika údržby LŠZ a ponecháva ich v platnosti v súlade so Smernicou 1P hlava 11
2. Vedenie prevádzkových záznamov LŠZ v SLF
a/ Každý prevádzkovateľ/vlastník LŠZ je povinný viesť záznam o vykonaných letoch, údržbe a opravách. Zároveň je povinný predmetné záznamy na požiadanie predložiť oprávnenej osobe v požadovanom rozsahu.
b/ Prevádzkovateľ /vlastník má možnosť voliť si formu vedenia záznamov alternatívne v papierovej forme ako doteraz, alebo akceptovateľnej elektronickej forme. Nepožaduje sa vedenie záznamov v oboch súbežných formách
c/ Prevádzkovateľ/vlastník má možnosť sa rozhodnúť pre záznam letovej doby alebo alternatívne celkovej doby letu (Flight time, Block time, Hobbs, Tach) alebo oboch alternatívach v prípade elektronickej evidencie časov, čo musí byť v záznamoch jasne uvedené ktorú alternatívu záznam obsahuje.
d/ V prípade, že sa prevádzkovateľ/vlastník rozhodne pre vedenie záznamov v elektronickej forme alebo v prípade, že sa rozhodne pre vedenie záznamov v elektronickej forme alebo lietadlo je vybavené elektronickým systémom monitorovania času v prevádzke (logger, GPS, integrovaný systéma pod.) vlastník alebo prevádzkovateľ predloží na vyžiadanie záznamy letovej doby v požadovanomrozsahu ( napr. ročný nálet, nálet od GO, prehliadky na zachovanie trvalej letovej spôsobilosti a pod)a akceptovateľné inšpektorom technikom, údržbovou organizáciou a pod.)
Pokiaľ lietadlo nie je vybavené elektronickým systémom monitorovania letu, vlastník alebo prevádzkovateľ vedie záznamy podľa skutočnej letovej doby alebo celkovej doby alebo oboch údajoch, ktoré zaznamenáva v prijateľnej forme v bežnom všeobecne používanom formáte (doc,docx,odt,txt, xls, xlsx, tif, pdf) a pod.
Raz za mesiac kalendárneho roka prevádzkovateľ/vlastníkvykoná písomný záznam do lietadlovej knihypodľa predtlače.
Písomný záznam do lietadlovej knihy podľa predtlače vykoná prevádzkovateľ/vlastník vždy vtedy, ak na LŠZ sa vykonávajú predpísané, alebo akékoľvek iné práce.
e/ V prípade, že sa prevádzkovateľ/vlastník rozhodne pre vedenie záznamov v papierovej forme, toto usmernenie neupravuje, ostáva bez zmeny.
f/ Vedenie denníka lietadla, karty motora, karty vrtule, karty rotora toto usmernenie neupravuje.
g/ Ak na vyžiadanie oprávnenej osoby prevádzkovateľ/vlastník nedoloží akceptovateľný záznam, môže byť LŠZ nespôsobilé letu dočasne alebo trvale.
Postup č. 9 pri vykonaní dodatočnej skúšky (DS)
za účelompredĺženia, alebo obnovy platnosti PLS
1. Hlavný technik SLF zostaví harmonogram vykonania riadnych DS na letisku Lučenec (LZLU), na letisku Svidník (LZSK) a v obvyklých regiónoch, s určením zodpovednosti IT a po schválení prezidentom SLF ho zverejní na slf.sk najneskôr do 10. januára v každom kalendárnom roku.
2. Vlastník alebo prevádzkovateľ (ďalej žiadateľ) LŠZ doručí na adresu HT SLF, alebo IT SLF dôsledne vyplnenú žiadosť (formulár č. 21) najneskôr 7 dní pred ukončením platnosti PLS.
3. Dodatočnú skúšku vykoná inšpektor technik (IT) SLF v plánovanom alebo inom termíne na základe žiadosti (formulár č. 21). Pred vykonaním DS IT SLF najneskôr do štvrtka predchádzajúceho týždňa preverí zaplatenie členských príspevkov u žiadateľa/žiadateľov o DS. V prípade, že žiadateľ/žiadatelia nemajú zaplatené členské príspevky, IT SLF DS nevykoná.
4. IT LŠZ SLF vykoná dodatočnú skúšku v rozsahu podľa predtlače protokolu z dodatočnej skúšky LŠZ (formulár č.9). Pri nej porovná administratívny stav LŠZ zaznamenaný v dokladoch LŠZ so skutočným stavom zisteným technickou prehliadkou LŠZ. Pri zistení prípadných nezhôd v dokumentácii zistí ich príčinu a zaistí ich odstránenie. Príčinu zapíše do formulára č. 9 v časti „poznámky“
5. IT na základe zistených skutočností posúdi celkový technický stav kontrolovaného LŠZ. Okrem časti „záznam v centrálnej evidencii“vyplní a podpíše formulár č. 9 vo všetkých častiach.
6. V lietadlovej knihe urobí zápis o vykonaní DS a podpíše ho.
7. Kontrolujúci inšpektor technik doručí, alebo zabezpečí doručenie vyplnených tlačív formulár č. 9 a 21 do 5. pracovných dní na adresu SLF.
8. HT SLF po prijatí tlačív formulár č. 9 a 21 vykoná zápis vo formulári č. 9 časti „ záznam v centrálnej evidencii LŠZ SLF“ a zabezpečí archiváciu všetkých dokladov v zložke dokumentov predmetného LŠZ.
9. Ak žiadosť o predlženie PLS podľa bodu 1 nebola doručená počas doby jeho platnosti, IT predlžuje platnosť PLS podľa bodu 5 iba v prípade, ak dobrovoľný členský príspevok už bol uhradený na účet SLF a žiadateľ má o tom doklad. V opačnom prípade žiadosť (formulár č. 21), protokol z dodatočnej skúšky LŠZ (formulár č. 9) a neplatný PLS doručí kontrolujúci IT do 5. pracovných dní na adresu HT SLF. PLS bude obnovený po uhradení dobrovoľného členského príspevku na účet SLF, resp. v hotovosti do pokladne HT SLF určí postup obnovy platnosti PLS. Po obnovení platnosti PLS platný PLS doručí HT SLF vlastníkovi resp. podľa dohody prevádzkovateľovi LŠZ.
Náklady spojené s predĺžením platnosti PLS vykonanom v inej destinácii ako je LZLU, alebo LZSK hradí žiadateľ po vzájomnej dohode priamo s IT LŠZ SLF. SLF sa na úhrade týchto nákladov nepodieľa.
Postup č. 16 pre náhradné konanie miesto stavebného dozoru
Náhradné konanie sa vykoná pre potreby prvého zápisu LŠZ do evidencie LŠZ v SLF pri každom LŠZ, ktorého výroba, alebo zhotovenie neboli dozorované technickým personálom SLF a tiež pri každom LŠZ, ku ktorému žiadateľ o zaevidovanie nedoložil akceptovateľný doklad letovej spôsobilosti z predchádzajúcej registrácie/evidencie.
Za akceptovateľný doklad letovej spôsobilosti LŠZ sa považuje:
– Platné PLS SLF
– Najviac 12 mesiacov neplatné PLS SLF, ktoré nebolo zrušené výmazom z evidencie
– Platný preukaz letovej spôsobilosti alebo obdobný doklad letovej spôsobilosti vydaný CAA, alebo oprávnenou osobou v SR, alebo v zahraničí a tiež jeho overená kópia, ak doklad bol odovzdaný pri deregistrácii.
Prípadne ďalšie chýbajúce doklady požadované pri evidencii LŠZ v SLF v súlade s ustanoveniami Smernice 2T SLF budú doplnené technickou kontrolou inšpektorom technikom SLF v potrebnom rozsahu technickej prehliadky, minimálne v rozsahu dodatočnej skúšky. IT vystaví o tom príslušný doklad a urobí zápis vo formulári č. 9 v časti „poznámky“.
Náhradné konanie vykoná komisia troch IT SLF, ktorej zloženie s nimi predrokuje žiadateľ o zaevidovanie LŠZ a v žiadosti navrhne hlavnému technikovi SLF. Ak nie sú vážne a odôvodnené výhrady k zloženiu komisie, HT SLF komisiu vymenuje. Vymenovaná komisia vykoná náhradné konanie v potrebnom rozsahu, vyplní Servisný list- náhradné konanie so zistenými nedostatkami a spôsobom ich odstránenia a vyjadrením k vydaniu PLS a zápisu do evidencie LŠZ SLF.
Všetky požadované doklady spolu so Servisným listom – NK a Protokolom z DS (formulár č. 9) komisia alebo žiadateľ doručí do kancelárie asistentky prezidenta SLF.
Asistentka prezidenta SLF zabezpečí doručenie uvedených dokladov HT SLF na ďalšie spracovanie.
Toto usmernenie a postupy začínajú platiť od 1. decembra 2024.
Hlavný technik Ing. Vladimír Krempaský zabezpečí oboznámenie sa vhodným spôsobom s obsahom usmernenia celého technického personálu ešte pred dňom jeho platnosti a k uvedenému termínu aj zverejnenie nového znenia postupov č. 9 a 16 na webovom sídle SLF – www.slf.sk
Po 1. decembri 2024 „Usmernenie prezidenta SLF 01/2024“ ja záväzné pre všetkých dotknutých členov a funkcionárov Slovenskej leteckej federácie.
S úctou
Marián SLUK
prezident SLF